Sponzen Ridder

dit is steeds meer een blog, dan wel een homepage

dinsdag, juni 21, 2016

Browsers en trackers

De Ridder doceert nog eens.

Als je met je browser een internetpagina laadt, bijvoorbeeld "http://sponzenridder.blogspot.be/", dan lijkt het logisch dat je enkel gegevens ophaalt vanop de computer achter het adres "sponzenridder.blogspot.be".  Dat adres is in feite een alias voor het echte internetadres, dat je met een commando als "ping" kan laten opzoeken.

De "http" vertelt de computer dat het om web-pagina-gegevens gaat, en niet om, bijvoorbeeld, mailverkeer.    

De meeste webpagina's laten uw browser echter stiekum ook nog gegevens van een andere webserver halen.  Deze pagina, bijvoorbeeld, geeft achter uw rug het signaal van uw aanwezigheid aan

  • Flickr: om de (verouderde) foto's hiernaast te tonen
  • Google Analytics: om te tellen met hoeveel jullie zijn
  • Google+: om de foto's te tonen (die op Google drive bewaard worden)
  • DoubleClick: voor het geval hier advertenties zouden staan
De stukjes code die naar andere servers verwijzen, worden "trackers" genoemd, omdat ze vaak ons surfgedrag over verschillende sites heen proberen te tracken.  Omdat ik gebruik maak van de (gratis) dienst van blogger, kan ik ze niet af zetten.  Anders zou ik dat zeker doen.

Maar als gebruiker kan je dat wél af zetten, waarschijnlijk.  Er bestaan browserextenties die trackers blokkeren. Sinds vorige week heb ik Ghostery geïnstalleerd. Dat is niet de beste die er is (hij stuurt een overzicht van de geblokkeerde trackers naar zijn eigen servers, tja), maar het is een begin.

Waarom zou een mens dat doen, trackers blokkeren?  Simpel:
  1. omwille van uw privacy: al die bedrijven moeten niet persé weten waar ik rond hang. Al behoor ik tot het kamp van van mensen die denken dat privacy wel eens een verloren zaak kan zijn. Microsoft, Google, Facebook, de Chinese, Amerikaanse, Russische, ... overheden weten het toch.
  2. omwille van de snelheid: sinds ik dat ding heb geïnstalleerd vliegt mijn browser (chrome, in dit geval).  Want al dat geping en gepong naar servers van derden, al die ongevraagde kilo- en megabytes, het runnen van die scriptjes, dat vertraagt het zaakje enorm.  De versnelling is zo sterk dat ik zelfs geen adblocker zal installeren, voorlopig.
Al die inhoud die ik gratis krijg, daarvoor wil ik gerust (statische) reclame bekijken.  Maar onze mediabedrijven moeten leren om hun adverteerders niet toe te laten om onze browser plat te leggen.  Op termijn snijdt dat toch in hun eigen vlees.

Noot: soms zijn trackers nuttig, en voorzien ze bv. in bijkomende lettertypes, of zoals bij Flickr/Twitter/... de mogelijkheid om zonder veel inspanning interactiever te zijn.


1 Comments:

At 8:43 p.m., Anonymous Anoniem said...

Als je je wat dieper in deze materie wilt verdiepen kan ik je deze website aanraden: https://www.privacytools.io/

Daar staan enkele handige extensies om je surfgedrag anoniemer te maken.

En met deze website: https://ipleak.net/ kan je checken hoe anoniem je surft op het wereldwijde internet.

 

Een reactie posten

<< Home