Sponzen Ridder

dit is steeds meer een blog, dan wel een homepage

dinsdag, september 03, 2013

Nieuws van de dag

Van de week? Het jaar? Microsoft koopt Nokia (phone) en betaalt daarvoor méér dan 5 miljard euro.

Dat is een bedrag dat moeilijk is om in te beelden. En het is niet zomaar een aandelenswap, als ik het goed heb, er zit zeker voor anderhalf miljard aan cash (nu ja, getallen op een rekeningnummer) tussen.

Is het hun redding? Is het een paard van Troje? Had ik een Lumia gekocht als ik dit geweten had?

[update, kwestie dat alles toch relatief is: twee jaar geleden kocht Microsoft Skype voor nog een miljard dollar méér. En dat bedrijf heeft geen fabrieken en vermoedelijk minder patenten]

[update²: het geschatte jaarlijks verlies van de verenigde Europese voetbalclubs is €1,7 miljard]

[update³: onze J. vond op één vakantiedag maar liefst €3,15 aan muntstukken!]

[update²²: Microsoft verdient een miljard dollar per jaar aan patentrechten op Android handsets]



2 Comments:

At 7:43 p.m., Anonymous Anoniem said...

Ben ik blij dat ik aandelen had gekocht van Nokia :).

En dat ik voor een Lumia 520 ben gegaan, voor dat geld zo'n gsm met (in mijn bescheiden mening) een schitterend OS, beste aankoop sinds een lange tijd hier.

Microsoft wordt nog groot op de mobiele markt hoor, mark my words.

 
At 9:35 p.m., Anonymous Dries said...

Zie NOK op yahoo finance.

Een nokia aandeel was in de loop van 2010 nog het driedubbele waard, vooraleer Elop begon met enkel microsoft op gsms. Ze hadden nochtans een nieuw veelbelovend OS in de maak maar dat moest ineens wijken voor windows.

De kleine aandeelhouders van Nokia hebben ze eens goed liggen gehad... Microsoft plant daar een marionet en nu kunnen ze al die patenten en knowhow en infrastructuur voor een appel en een ei kopen.

 

Een reactie posten

<< Home