Sponzen Ridder

dit is steeds meer een blog, dan wel een homepage

donderdag, augustus 01, 2013

Vragenlijst

"Dear Professor,
I’m a Ph.D. student in Management and I Teach in Polytechnic Institute of Guarda, in Portugal. I am developing my thesis, studying Orientation of Teachers and Researchers in the context of Higher Education. I am asking all lecturing staff to participate in my investigation, regardless of their field of training/research. The data gathered is completely anonymous and confidential and will take only 10-15 minutes of your time. To fill out the questionnaire, you must access the link below. [link weggeknipt]"
Ik ben een ambetante mens die het op zijn heupen krijgt van al die lukraak verzonnen questionnaires en helemaal over de rooie gaat door de enorme lengte ervan. Elke week krijg ik wel zo een vraag binnen en tegenwoordig doe ik meestal het volgende: ik geef die mensen 10-15 minuten van mijn tijd, zoals gevraagd. In dit geval bracht mij dat bij vraag 23 van de méér dan honderd. Waaronder vele dubbele vragen die telkens net-iets-anders geformuleerd zijn.

Dan stop ik. Ik weet dat het arrogant is, maar het is niet anders. Als het een uur duurt, zeg dat dan gewoon, dan probeer ik me ervoor te zetten.

Wanneer het om een onderzoek gaat dat (statistisch) zinvol lijkt, dan zet ik bij een vragenlijst wel door. Ik weet dat het moeilijk is om vanop een afstand daarover te oordelen, maar in dit geval, zeg nu zelf:
- een mail die verstuurd is met alle ontvangers in de To: lijn (niet in bcc:)
- een vragenlijst die alle onderzoeksdomeinen op een hoopje gooit (maar wel peilt naar de relatie met de industrie, de praktische toepassingen, ...)
- geen enkele filter die de groep van bevraagden balanceert
- ...

... dat is mij net iets te veel yoghurtpottekes onderzoek.


2 Comments:

At 11:10 a.m., Anonymous Anoniem said...

Yoghurtpottekesbevragingen niet invullen is niet arrogant. Het is verstandig. Bij mij ligt dat soort mails al in de vuilbak na lezen van de eerste zin. We hoeven dat soort schijnonderzoek waar niemand op zit te wachten niet te steunen.

jv

 
At 3:04 p.m., Anonymous Tre cime di Lavaredo said...

yoghurtpottekes onderzoek? Wat is dat? Ik moet dringed meer aan de andere kant van het veld komen...

 

Een reactie posten

<< Home