Sponzen Ridder

dit is steeds meer een blog, dan wel een homepage

vrijdag, augustus 23, 2013

Mutziks

Als laatbloeier ben ik nu pas aan het experimenteren met Spotify en konsoorten.

Aan de ene kant gebruik ik nu die Google Music voor mijn eigen dingen, en Spotify voor wat ik niet bezit.

Wat ik me daarbij afvraag, is hoe dat business model van Spotify de artiesten degelijk kan vergoeden. Niet, vermoedelijk.  Want als gebruiker heb ik eigenlijk het gevoel dat ik illegaal muziek aan het downloaden ben, terwijl ik enkel (eventueel) betaal voor een bedrijf dat mij daar een gemakkelijke interface toe biedt.

Er is een economisch verschil tussen het beluisteren van een nummer en het bezitten ervan.  Die streaming diensten maken met hun download-optie daar precies geen onderscheid tussen.

Anderzijds is 25 euro per maand ook niet niks.  Dat is toch de muziek van ruim 60 CDs per jaar die je zou kunnen kopen.