Sponzen Ridder

dit is steeds meer een blog, dan wel een homepage

maandag, juni 10, 2013

Het begint met een E en het eindigt op RDOS?

Soms is de wereld rond. Neen, altijd.

Zo mochten wij aan de maaltijd heden avond van onze scholieren het raadsel voorgeschoteld krijgen: "Het begint met een N en het eindigt op Euken."

Ineens moest ik aan Erdos denken, en aan Kevin Bacon.
Erdos is een Hongaars wiskundige die op het einde van zijn leven in zijn valies leefde, reizend van hotel naar hotel, van congres naar congres, publicerend.  Hij publiceerde zoveel, dat mensen hun Erdos-getal gingen berekenen: hoeveel mensen staan er tussen henzelf en Erdos (die heeft nul, een medeauteur heeft één, etc.)

Mijn Erdos-getal is vier, overigens.

Een bekende variant ervan is het spel van de Six Degrees of Kevin Bacon, gebaseerd op het idee dat tussen elke Hollywood acteur en Kevin Bacon niet meer dan vijf andere acteurs staan.

Vermoedelijk kan je met de Nieuwbouwkeuken ook zulke afstand tussen alle Nederlandstaligen berekenen - een soort Kleurpotloden Afstand.  Hoeveel mensen zouden er tussen mij en mijn dochter staan, die dat grapje aan elkaar hebben doorverteld?

Noot: verdikke. "Kleurpotloden" eindigt helemaal niet op "oten"! Dat mij dat nu pas opvalt.

[update: het Sponzen-Ridder-getal van Einstein is 5, idem voor Turing, Feynman en von Neumann]


1 Comments:

At 12:05 p.m., Anonymous Tre cime di Lavaredo said...

En je Erdos-Bacon nummer? Dat zou pas indrukwekkend zijn als je dat had :).

 

Een reactie posten

<< Home