Sponzen Ridder

dit is steeds meer een blog, dan wel een homepage

donderdag, augustus 23, 2012

Stop de democratie!

Vroeger, toen we nog jong en dinges waren, toen gebruikten de mensen Google (of Altavista ofzo) als spellingchecker. Twijfelde je bijvoorbeeld tussen "business" of "bussiness", dan geeft de eerste 9 miljard hits en de tweede 27 miljoen. Dus moest het eerste wel juist zijn.

[nog slimmere mensen gebruikten dat vervolgens om net lijstjes met meest-gemaakte-typfouten in url's te vinden, en dan vervolgens deze op te kopen en vol reclame te zetten]

Na een tijdje kregen zoekmachines het idee om de zoeker vriendelijk te hinten als hij zich mistypte, "Bedoelde u [en dan de zoekterm met 9 miljard hits]?". 

Als je nu bv. naar "Bil Gates" zoekt,   dan vraagt Google het zelfs niet meer. Je krijgt meteen de juiste resultaten. Vermoedelijk puur door statistiek: zoveel mensen die "Bill Gates" wilden, kunnen niet verkeerd zijn.

Of toch? Op zoek naar een songtekst typte ik een stukje zin in, en kijk wat ik terugkreeg:

Conclusie: als maar genoeg mensen zeggen "ik wordt", dan wordt "ik word" ook "ik wordt".
Ochedekkefloeke toch.

Noot: de "omringd" van mijn query is geen dt-fout, aangezien de tekst die ik zocht "door waar ik mezelf mee heb omringd" is, en ik nog uit de tijd ben dat je minder relevante woorden uit een zoekterm moest smijten