Sponzen Ridder

dit is steeds meer een blog, dan wel een homepage

zaterdag, februari 11, 2012

Vakbond

Ik ben voor de vakbond. In mijn ogen is het nu niet het moment om kind en badwater tegelijk weg te gooien en te zeggen dat stakingen schandelijk zijn, gewoon omdat ik er nu meer last dan lust van heb.

Maar u voelt een maar aankomen.

Maar wat ik wel gek vind, is hoeveel macht sommige vakbonden hebben, tegenover andere.

Bijvoorbeeld, de vakbonden van de NMBS slagen er in om (al?) het rijdend personeel toch in een statuut te houden dat op 55 op prepensioen kan. Ook de politievakbonden krijgen een uitzondering op 58, ook voor de agenten achter bureau's. Terwijl ik geen enkele reden zie om brandweermannen niet hetzelfde te bieden als agenten (in twee richtingen trouwens, men moet voor mij brandweermannen niet op 58 laten stoppen, maar zet de pensioenleeftijd van de politie dan op die van de brandweer). En onze vrienden de militairen hebben het dan weer zo zwaar dat ze op 52 al mogen stoppen.

Dat lijkt zo arbitrair.

Dat het er intussen bovenarms op zit tussen ABVV en ACV had u ook al door. Op tamelijk lepe wijze is het ABVV er de laatste jaren in geslaagd om vliegen van het ACV af te vangen. Zo engageerde ACV zich bij het laatste Interprofessioneel Akkoord om het bekomen compromis te verdedigen bij hun achterban, nooit populair. Het ABVV wachtte vrolijk totdat die achterban het met lange tanden het had goedgekeurd, om het dan zelf keihard af te laten schieten... goed wetende dat de wetgever voorziet dat zulk akkoord automatisch wordt uitgevoerd indien een van de grote vakbonden het goedkeurt.

En dat die ruzie verhoudingsgewijze ruim uit de pers blijft, dat zegt veel over de indirecte macht van die bonden.

De rel rond Rudy De Leeuw zou volgens mij wel eens in dezelfde hoek te plaatsen zijn.

[voor wie niet kan volgen: hij heeft met zijn familie een vennootschap die profiteert van de notionele intrestaftrek, een aftrek die het ABVV verkettert als belastingsontwijking/fiscale cadeaus; zijn reactie op dat bericht komt niet veel verder dan "ik heb die notionele intrestaftrek niet gebruikt, het was mijn boekhouder"]

Maar ook daar blijft de berichtgeving in de media heel wat beperkter dan men zou verwachten? Ik zie het bv. niet in het VRT journaal van 13h00 opduiken, wel bij de VTM. Vanavond zal het er vermoedelijk wel in zitten.

[update: het was in de zevende dag, met zorg en zonder populisme gedaan]