Sponzen Ridder

dit is steeds meer een blog, dan wel een homepage

zondag, september 11, 2011

Het riddertje als IT-boy.

Woensdag ga ik verhuizen. Niet van woning of van werk, maar op het internet.

Vanaf woensdag verhuis ik naar de Cloud.

Mijn werk-laptop doet het namelijk enkel nog vanuit zijn docking station - wat er een de facto desktop van maakt.  Een desktop, how nineties!
Om redenen waarvoor het internet te klein is, wil ik (nog) geen nieuwe aanvragen.  Dus heb ik hier een netbook gekocht voor de momenten waarop ik niet aan dat deskje zit. Qua hardware is dat een simpele en betaalbare oplossing, maar wat betreft data en software is het toch niet evident.  Enters the Cloud.

Misschien moet ik wel een notitieboekje bijhouden met mijn ervaringen, want vanwaar ik vandaag sta, zie ik maar vier uitdagingen:

  1. email: boodschappen lees ik via webmail. Ik heb (nog) geen ervaring met het synchroniseren van outlook/thunderbird met web-outlook, dat zou ik wel handig vinden. Webmail gaat significant trager ook, maar misschien ga ik dan beter nadenken over wat ik lees en schrijf. Stel je voor.
  2. data: gegevens stoppen we op het internet, voorlopig in een dropbox (skydrive moet ik nog uitproberen). Delicate gegevens verhuizen naar een kluisje in een truecrypt bestand. Platform onafhankelijkheid is nl. een absolute vereiste. Voorlopig heb ik nog geen alternatief gevonden dat transparant bestanden encrypteert én dat mij aanstaat. Probleem: ik moet eindelijk eens nadenken over een kennis-gebaseerd backup systeem. Dropbox is in zijn gratis versie beperkt tot 2-3Gb, en dat is te weinig om alles in te stoppen.
  3. applicaties: een moeilijke. Qua office gebruik ik vooral Word/Excel/Powerpoint op dagelijkse basis. Je kan die in vereenvoudigde versie in de browser gebruiken, maar het is moeilijk om in te schatten hoezeer je online moet zijn ervoor. Voor andere applicaties zal ik helemaal open source moeten gaan.
  4. scheiden van werk en privé: ik experimenteer alreeds met een XP installatie in een virtualbox, en  met een Ubuntu. Daarin stop ik mijn privé (met privé bedoel ik vooral: experimenten met tooltjes en mogelijke clutter/brol; uw fantasie is groter dan de mijne) en dat kan geregeld veilig opgekuist worden. Mits wat tunen krijg je het bovendien redelijk goed in orde, maar de discipline aanhouden is lastig. Zo tik ik dit nu in een browser van het werk-gedeelte.  Het browservenster zal vermoedelijk ras een grijze zone worden tussen werk en niet-werk.  Een gedeelde directory maakt dat de privé data makkelijk te backuppen zijn én dat de virtuele harde schijf niet groot moet zijn.  Ik weet eigenlijk niet goed of virussen gemakkelijk van host naar guest en terug geraken.
Goeie tips en trucjes zijn altijd welkom.


3 Comments:

At 8:25 p.m., Anonymous mc said...

Office web app laat je toe om via de browser office files te maken/ delen/ ...
Nog geen praktijkervaring mee.

Good luck!
(en laat weten hoe het afloopt)

 
At 9:28 p.m., Anonymous Anoniem said...

Virussen gaan van host naar guest zoals ze van computer naar computer gaan. Je guest is een aparte computer die een eigen IP adres heeft in dezelfde range van de host, en hij gaat over een network bridge via de netwerkkaart van de host naar buiten, maar afgezien daarvan zijn het twee aparte machines, waarvan er ene toevallig parasietgewijs gebruik maakt van de hardware van de andere. Conclusie: een virusscanner op allebei zetten.

Tenzij het ubuntu is, voor zover ik weet zijn virussen daar ver van commonplace. Op mijn ubuntu staat er in ieder geval geen scanner. Op mijn windows xp en 7 machines uiteraard wel.

 
At 10:35 p.m., Blogger Sponzen ridder said...

Heb je toevallig een favoriete scanner?

 

Een reactie posten

<< Home