Sponzen Ridder

dit is steeds meer een blog, dan wel een homepage

woensdag, maart 30, 2011

Belle Electra

Trots. Ik ben er vorig weekend in geslaagd om mijn energierekening te ontcijferen.

"Hoezo?", hoor ik u denken, "Dat is toch gewoon totaal_verbruik/totale_prijs intikken op de calculator!" Nope.

Onze vrienden van Electrabel doen namelijk hun uiterste best om de totaalprijs te verdoezelen. Dus vind je op de afrekening geen totaalbedragen (inc. btw.) terug, maar wel een kudde getallen die je moet optellen/aftrekken en dan soms ver-btw-en of je voorafbetalingen in doorrekenen. Zo krijg je bv per persoon en per gezin 100kWh "gratis", maar deze worden niet doorgerekend als energie, maar wel aan 14 cent. Wat toch wel een onderschatting is.

Enfin, in nacht&weekendtarief betalen wij 16,35 cent per kWh, het dagtarief is 21,29 cent. Bij benadering is het 10 cent voor de stroom overdag, 7 cent 's avonds en 10 cent distributie. Gemiddeld komen we uit op 18,85 cent.

Ik wilde dat graag vergelijken met de kostprijs van een liter diesel, een kubieke meter gas of een kilo suiker. Maar je ziet meteen dat je met een probleem van eenheden zit:
  • de echte eenheid van energie is Joule, maar in de praktijk rekenen we in kWh (een uur lang 1000 Watt)
  • gas wordt verkocht per m³, maar gefactureerd per kWh
  • diesel en benzine worden verkocht per liter, maar de energieinhouden zijn evenredig met hun gewicht
  • suiker wordt ingeboekt in kiloCalorieën 
Voor wie zijn basiscursus fysica vergeten is:
  • Een Joule is een kleine eenheid (één seconde lang één ampère laten lopen over een volt potentiaalverschil), ongeveer gelijk aan de energie waarmee 100gram boter vanop 1 meter hoogte tegen de grond kwakt. Dat werkt ook met 100gram koffie.
  • Een Calorie is de energie die (ongeveer) nodig is om 1 gram water 1 graad op te warmen, 4,1858 Joule
  • Een kiloWattUur (kWh) is 3,6 megaJoule
Omzetten is niet simpel, maar soms wel verrassend. Zo kan je makkelijk omrekenen da t de energie die je nodig hebt om een kop thee (20cl) aan de kook te brengen, ongeveer evenveel is als energie om een trap van 100 meter op te klimmen. Misschien moeten we eens een tabelletje maken waarin alles is samengevat.

Volgens wat snelle berekeningen kom ik qua prijs (maart 2011, benaderende waardes) uit op:

Energiebron prijs/kWh
Aardgas 0,0590 €
Benzine (98) 0,1799 €
Diesel 0,1443 €
lpg 0,1232 €
Huisbrandolie 0,0853 €
Steenkool ?
Elektriciteit (piek) 0,2129 €
Elektriciteit (dal) 0,1635 €
De rest is voor een andere keer.


1 Comments:

At 8:35 p.m., Anonymous mc said...

Hah - interessant!
Dus elektrisch rijden /makes sense/ als je in daluren kan laden?
En met gas verwarmen is (nu toch) een goed idee?

Tja. Die verwarrende communicatie van onze nutsbedrijven toch.

nog zo'n mooie:
Kameraad belt internetprovider op:

"Ik heb nu een oude abonnementsformule met relatief trage connectie. Ik zie dat jullie blablabla product hebben uitgebracht dat 5x sneller is! Wat kost mij dat extra? ".

Antwoord van provider:
"wacht. even opzoeken meneer... ... ...
euhm... Dat kost u vijf cent /minder/ dan uw huidige tarief".

"Is er een reden waarom ik dat dat niet zou doen?"

"euhm. Neen."

"?"

"Ik zal het contract overzetten meneer".

 

Een reactie posten

<< Home