Sponzen Ridder

dit is steeds meer een blog, dan wel een homepage

donderdag, september 02, 2010

Pakistan

btw: ja, wij overleven Pakistan.

De Vlaamse/Belgische hulpverleningsorganisaties zijn een beetje gefrustreerd dat de hulpacties voor Pakistan niet goed op gang komen, maar alles valt een beetje tegen:
* de periode: in augustus is het geld van veel mensen op en denkt men aan alle uitgaven die vanaf september nog moeten komen; beter was: de kerstperiode
* de media: de overstromingen vallen in volle komkommertijd; de media krijgen zichzelf niet gemobiliseerd; beter was: vanaf het nieuwe TV seizoen
* de ramp: een catastrofe die localiseerbaar is in plaats en tijd, spreekt veel meer aan (een tsunami, een aanslag, een aardbeving); beter was: een overstroming door een gebroken stuwdam
* de slachtoffers: vanuit vroegere verslaggeving (mijn enige bron) associeer ik Pakistan met een land van moslimfundamentalisten die in hun noordelijke bergen schuilplaats bieden aan Taliban strijders - Bin Laden - niet zelden baardlijke duivels die vrouwen stenigen en het Westen haten; beter ware: pluizige lammetjes of kleine poesjes en foto's van kinderen

Samen maakt het dat de Pakistani minder vlot onze solidariteit wakker geschud krijgen. Ten onrechte. En uiteraard is het geen volk van fundamentalisten die het Westen haten. En zelfs als dat zou zijn, dan zou net goede hulp aan dat land hen kunnen overtuigen van hun ongelijk.

Dus toch maar een beetje helpen. Maar als je het aan mij vraagt niet via 1212, maar liever rechtstreeks aan een hulporganisatie. Gesteld dat u het aan mij zou vragen.


3 Comments:

At 11:56 p.m., Anonymous Tre cime di Lavaredo said...

Volgens het kaartje lig ik perfect aan de nieuwe kustlijn, maar toch zegt de site dat ik midden in overstromingsgebied zit...

Als er iets is waar deze bewoner van de bergketen in de antwerpse provincie het van krijgt is wel van het-wat-je-ook-invult-we-proberen-op-je-gemoed-te-spelen-rommel. Spijtig genoeg omgekeerde effect...

(haja, heb ook maar is getest hoe het in Namen zou zijn, géén overstromingsgebied maar ze vonden toch wel weer een excuus om mij zogenaamd zorgen te laten maken)

Ben ik apatisch of hebben die 1212-emotie-acties hun nu gewoon zelf de das omgedaan na al die jaren ?

 
At 10:14 a.m., Anonymous Anoniem said...

Ik zat op kot met 3 SCHATTEN van pakistaanse mannen... Crèmekes noem ik het ;-)

Pakistan is belange niet hetgeen in jan modaal zijn hoofd rondzweeft als beeld...

Maar HOE help je het meest efficiënt?

 
At 10:33 a.m., Blogger Sponzen ridder said...

Dat vind ik ook iets heel moeilijks.

Iemand zoeken die vertrouwen uitstraalt?

 

Een reactie posten

<< Home