Sponzen Ridder

dit is steeds meer een blog, dan wel een homepage

maandag, juni 07, 2010

Statistiek

Ik zit hier stukken van een examen statistiek te verbeteren en herinner me net een ambetante paradox: "het is mogelijk dat er dingen gebeuren die kans *nul* hebben om te gebeuren".

Bijvoorbeeld: neem een meetlat en trek een haar uit. Dat haar heeft een bepaalde lengte, die je (in theorie) kan meten. Maar de kans dat je een haar uit je hoofd kan trekken met exact dezelfde lengte (en met exact bedoel ik: exact. Tot oneindig veel cijfers na de komma.), die kans is nul. En toch heb je net een haar uitgetrokken met precies die lengte.


7 Comments:

At 7:19 p.m., Anonymous Anoniem said...

Nogmaals een bewijs dat statistiek onlogisch is. Ik vindt dat u om deze reden iedereen die vandaag examen heeft afgelegd een 20 mag geven.

 
At 7:46 p.m., Anonymous KW said...

Nee een 20 is enkel voor mensen die de dt-regels kennen ;)

 
At 8:52 p.m., Blogger Sponzen ridder said...

20 is geen logisch getal?

 
At 1:18 a.m., Blogger Martine said...

wat hebben we vandaag geleerd? Dat eerst meten en daarna trekken geen goed idee is!

 
At 3:16 p.m., Blogger Sponzen ridder said...

Dat size niet matters!

 
At 7:01 p.m., Anonymous jve said...

Mja, ik zou eerder zeggen dat aangezien elk haartje een vaste lengte heeft op het moment dat je het uittrekt, die kans zowat 1/aantal haren moet zijn, wat weliswaar klein is, maar niet nul voor mensen met een eindig hoofd.

 
At 1:33 a.m., Blogger Unknown said...

De definitie van kans, zoals ik me ze herinner, is het aantal juiste/'specifiek in beschouwing genomen' mogelijkheden gedeeld door het totaal aantal mogelijkheden.

Logischer zou dan zijn om te zeggen dat de kans dat een gebeurtenis zich afspeelt op een manier waarop ze zich reeds heeft afgespeeld 1 is aangezien er maar 1 mogelijkheid is waarop die gebeurtenis zich kan afspelen omdat ze zich zo heeft afgespeeld en niet meer dan 1 omdat die gebeurtenis voorbij is en nooit meer (op een andere manier) plaats kan vinden. In de noemer staat dan 1. En dat de teller in dit geval ook 1 is lijkt me zo logisch dat ik het zelfs niet kan beargumenteren.

De kans dat die gebeurtenis zich nog eens opnieuw afspeelt, is natuurlijk (meestal zelfs) nog iets anders. Merk op dat dit dan ook altijd een nieuwe, andere gebeurtenis dan de eerste is hoewel het een opnieuw voordoen van de eerste gebeurtenis is.

Of zo vind ik het toch logisch en zou ik het onderwijzen ;-)

 

Een reactie posten

<< Home