Sponzen Ridder

dit is steeds meer een blog, dan wel een homepage

donderdag, juni 04, 2009

Zelfstandigen

Pietel schrijft:
"En wat ik onthoud is dat particulieren naar de wereld kijken vanuit hun nettoloon als werknemer, maar het bruto systeem van ondernemers niet kennen. Iets waar ik geregeld op bots en waarom ik mijn werk voor particulieren beperk tot trouwers, of vrijere opdrachtjes voor vrienden."
... als je de pinten zou moeten leegdrinken die daarover al leeggediscussieerd zijn.

Voor mij is het punt eenvoudig. Als je rijk wilt worden, doe dan iets met kopen-en-verkopen, of laat werknemers voor je geld verdienen. Maar als het enkel van je eigen uren moet komen, dan zal het bijna nooit gigantisch zijn.

Wat zelfstandigen dan weer niet begrijpen, is dat je als loontrekkende echt wel zijn/haar brutoloon moet betalen met het eigen nettoloon, terwijl een btw plichtige dat met zijn brutoloon mag doen en nadien de btw nog recupereert. Wat vaak een korting van 50% op de prijs betekent. Elke dag solden.

Het gras is altijd groener aan de overkant.


3 Comments:

At 7:33 p.m., Blogger Unknown said...

Daarbij vergeet je de kleine zelfstandigen zonder btw-nummer.
Zoals ondergetekende.

 
At 9:39 p.m., Blogger Sponzen ridder said...

Die vallen helemaal tussen wal en schip (of in het beekje tussen die twee groene grasvelden), als ik het goed begrijp...

 
At 4:17 p.m., Blogger Xolosquintle Thorvard Ragnvald said...

Een vraag die je jezelf daarbij moet stellen is de volgende:

Wat is jouw definitie van 'rijk'?

Dat verschilt van mens tot mens denk ik.

Hoe dan ook, als je het aankan om een mooi lappie grond te kopen, een bescheiden,toch praktisch, huisje neer te poten, en bovendien nog een kindje of 2 ter wereld kan brengen, en dat allemaal financieel aankan, dan denk ik dat je al bij de rijken, of rijkeren bent.

Als je echt veel poen wil scheppen, dan moet je ofwel superworkaholic zijn, voor de overheid/ Europese unie gaan werken, serieus carriƩre maken in een grote multinational,drugs verkopen, of met een enorm grandioos idee op de proppen komen.

Maar probeer dat nog maar eens uit te vinden.

Er is nog een ander alternatief ook, dat niet zo menslievend is als bovengenoemde.

Je kan op grote schaal iedereen die je tegen komt kelen, met hun geld gaan lopen, en zodoende ook de wereldbevolking wat uitdunnen, waardoor de prijzen ook zullen dalen, en je meer waar voor je gestolen geld hebt.

Maar dat is echter voor de toegewijde liefhebbers...

 

Een reactie posten

<< Home