Sponzen Ridder

dit is steeds meer een blog, dan wel een homepage

vrijdag, juni 26, 2009

Klemtoon

Anoniem zegt: "[...] over [...] het klemtoonteken [...] (dat er overigens altijd zo: ´ uitziet, en niet zo: `)", en wie ben ik om haar tegen te spreken.

Hm. De Baas! Dat ben ik.

Dus.

De nuance tussen à en á lijkt mij (los van het feit dat het laatste niet op mijn toetsenbord staat) erg eenvoudig. Het ene gebruik je in:
Kijk dáár! Een giraf! Dáár!
Tegenover:
Waar staat die giraf? Daar. Waar? Daar! Waaar? (zucht) Dààr.

Nèh.


4 Comments:

At 4:47 p.m., Anonymous Tre cime di lavaredo said...

Volgende kunnen we hieruit leren: de meester wordt niét onderwezen...

 
At 1:04 p.m., Blogger Sponzen ridder said...

Valt wel mee. Ik wist het eigenlijk niet, van die accenten.

 
At 3:17 p.m., Anonymous Anoniem said...

'Haar', ja :-)
En ik heb het niet zelf uitgevonden: http://woordenlijst.org/leidraad/5/1/#r5a

 
At 3:25 p.m., Anonymous Anoniem bis said...

"Tegenover:

Waar staat die giraf? Daar. Waar? Daar! Waaar? (zucht) Dààr."

` is dus het zucht-je-bent-hopeloos-en-ik-geef-het-op-teken

 

Een reactie posten

<< Home