Sponzen Ridder

dit is steeds meer een blog, dan wel een homepage

woensdag, augustus 13, 2008

Olympische spelen

De Olympische Spelen, dat is fantastisch.

Al herinner ik mij dat die zich vroeger tijdens de examens schenen af te spelen, zodat je bij het pauzeren telkens op dezelfde random sport uitkwam. Gewichtheffen ofzo, en dan dag na dag het spannender zien worden omdat je de sporters begint te (her)kennen.

Het is ook urenlang kijken naar turnen. Want al die moderne, commerciele sporten, die horen niet thuis in de Olympische context. Tennis, voetbal, wielrennen, basketbal, honkbal. Weg ermee. Enkel sporten waarvoor hoogstens de absolute top professional kan zijn moeten overblijven. Atletiek, zwemmen, krachtsporten. Amateursporten.

Of van die dingen waarvoor je 7 uur per dag moet oefenen, terwijl niemand weet dat het bestaat. Klinkal-rodelen met 10-meter-luchtkarabijn, om er maar een te noemen.

Ook ploegsporten horen niet. Olympische medailles worden man tegen man, vrouw tegen vrouw gewonnen.

Hoogstens voor de helft van het beach-volley tornooi kan men eventueel een uitzondering willen maken.


2 Comments:

At 9:12 p.m., Blogger Thomas said...

Tennis wordt toch ook man tegen man en vrouw vs vrouw uitgevochten?
Ik heb niet zo veel problemen met die "moderne" sporten. Ik heb het moeilijker met de paardensport, diegene met het beste paard wint en niet de beste ruiter, net als motorsporten.
Het hoogtepunt blijft natuurlijk wel het atletiekgedeelte. Geen hulpmiddelen, enkel het menselijke lichaam dat om ter snelst, hoogst of verst moet geraken. Prachtig!

 
At 10:56 a.m., Blogger Sponzen ridder said...

Klopt, maar tennis is "groter" buiten dan binnen de spelen, net zoals golf of snooker dat zouden zijn.

Dat met die paarden heb ik mij ook al afgevraagd.

Ik weet het ook niet met artisieke dingen waar een (partijdige) jury puntnen geeft. Gewoon sneller, hoger, sterker volstaat.

 

Een reactie posten

<< Home