Sponzen Ridder

dit is steeds meer een blog, dan wel een homepage

dinsdag, april 17, 2007

Metatale

Ik lig twee weken achter qua blogs, en dat zal je hier wel merken.

Vandaag zag ik in de krant dat Metatale zichzelf gelanceerd heeft!

Mijn eerste gedacht:
- het is een supergoed idee, en vermoedelijk ondernemersgewijze een serieus gat in de markt. Alleen al de buzz en commentarenstroom die het genereert, toont dat aan.

Mijn tweede gedacht:
- hoe definiƫren ze invloed, in het vastleggen van invloedrijke blogs? Helaas vermelden ze dat niet. Ook op wie deze invloed inwerkt en wat er vervolgens mee gebeurt, kan niet in kaart gebracht worden. Yab is lekker nuchter en ik volg haar: invloed van bloggers op andere bloggers, waar zit de economische relevantie?

Het antwoord van Metatale hierop:
De algoritmes zijn gebouwd vanuit statistische en semantische basis. Ze zijn voornamelijk gebaseerd op de Grafen-theorie.
1. Invloed
Invloed definiƫren we als de mate waarin iemand online welbepaalde factoren, en gebaseerd op de Grafen-theorie, geven op wetenschappelijke basis de invloed van websites.

Vage (pseudo)wetenschappelijke blabla, vol moeilijke woorden. Dan weet je het wel.

Conclusie:
- ze moeten nog groeien, leren, vallen en opstaan; vermits de mensen erachter redelijk beslagen zijn in de materie, zal dat vermoedelijk wel lukken.
- ze beperken de blogosfeer tot een tiental blogs en de blogs die in dezelfde ruimte bewegen (bv. de Gentse blogs, rond gentblogt.be en haar mensen); volgens mij missen ze daarmee toch wel een stuk van de wereld

Op dit moment lijken zij mij hun tool nog niet helemaal goed afgesteld te hebben; geef ze nog wat tijd.

[update: smetty legt het nog eens proper uit]


1 Comments:

At 7:14 p.m., Blogger Sed said...

volledig mee eens , invloed van de ene blogger heeft misschien wel iets van zin omdat ze er op die manier zelf misschien gaan over bloggen , maar economische relevantie zie ik hier alleszins al niet in. Er zijn mensen die beweren dat er 50 000 belgische blogs zijn.Dat is 1 tweehonderdste van het land dat volgens metatale
voor een hype kan zorgen...
En de besluiten die ze nu trekken vind ik eerlijk gezegd ook maar logisch en niet echt een nieuw licht werpend op de vlaamse blogosfeer (wat ik overigens een lelijk woord vind , blogosfeer, precies aardrijkskunde...)

 

Een reactie posten

<< Home