Sponzen Ridder

dit is steeds meer een blog, dan wel een homepage

donderdag, februari 08, 2007

Speculeren op de beurs

Damn. Ik ben gisteren €500,0 kwijtgespeeld, op één dag. Of beter: niet verdiend.

Ik "zit" namelijk op de beurs. Niet met véél geld (helaas), ook niet omwille van het geld, maar gewoon om het eens te leren kennen. Ik zit al een tijdje te broeden op een uitgebreid essay over mijn ervaringen op die beurs, maar het zal nog eventjes duren.

Mijn doel is om alles eens te proberen: fondsen, aandelen, obligaties. Als je een paar duizend euro hebt liggen, moet je het zeker eens proberen. Fondsen heb ik al gehad, aandelen ook (de verkeerde), obligaties nog niet.

De laatste weken speelde ik het idee om eens plat te "speculeren". Iedereen zegt dat je dat niet mag doen en op de beurs is dat meestal een goede aanwijzing dat er iets mee te verdienen valt. Veel risico, veel winst/verlies.

Maar ik ken niks van de beurs, en dus las ik ergens dat speculanten wel eens een aandeel kopen dat zo fenomenaal gezakt is, dat het bedrijf in kwestie enkel nog failliet kan gaan (ai) of overgenomen zal worden (winst!). Bijvoorbeeld Spector is zo een bedrijf: ze maken fotoafdrukken maar hebben de weg naar de digitale klant nog niet gevonden. Twijfel was mijn deel, want met speculeren kan je natuurlijk veel verliezen. En het waren examens, dus ik stelde het maar uit.

En ja hoor, eergisteren ging Spector met 25% omhoog. Lap. 500euro gemist.

Verder blijft de beurs zoals voetbal: de winnaar heeft altijd gelijk - achteraf. Ter illustratie daarvan hierboven de koersbewegingen van Spector op verschillende tijdsassen uitgezet. Het lijkt telkens wel een ander aandeel. [met dank aan De Tijd]


4 Comments:

At 4:04 p.m., Anonymous Anoniem said...

Da's het pijnlijke aan virtuele portefeuilles hé: ik had kunnen winnen. Ben zo ook bezig, helaas weinig tijd.

 
At 9:26 p.m., Blogger Sponzen ridder said...

Yep. Je moet het zeker ook met echt geld doen -> het gevoel om 's avonds je computer open te klappen en een getal heel sterk omhoog of omlaag te zien gaan is zeer leerrijk :-)

 
At 9:55 p.m., Anonymous Anoniem said...

Op het einde is het altijd Paul D'hoore die met de winst gaat lopen :)

 
At 2:37 p.m., Anonymous Anoniem said...

Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

 

Een reactie posten

<< Home