Sponzen Ridder

dit is steeds meer een blog, dan wel een homepage

donderdag, januari 11, 2007

Geld

We spreken niet graag over ons loon, omdat we het niet zo leuk vinden als het hoger of lager zou zijn dan dat van onze gesprekspartner. Ik dus ook niet, maar ik ga toch een benadering geven. De rest zoek je maar op het internet op.

Ik verdien ongeveer €18,00 per uur, bruto. Daarvan blijft ongeveer €12,00 netto over. Dat is niet superveel, maar ik wordt dan ook niet per uur betaald. Ik drink dus ook koffie aan 12 euro per uur, zodat het globale plaatje nog wel meevalt. Een getal tussen de 10 en de 12 euro netto is redelijk gemiddeld voor een werknemer, hoorde ik eens. Overuren worden niet betaald, met rare gevolgen van dien.

Vorige week ging ik naar de kapper, en stond er na een half uurtje voor €25,0 gekortwiekt op de stoep. Op het eerste gezicht lijkt dat op een uurloon van 50 euro, maar je moet daar de huur van het kapsalon, het materiaal en de uren-zonder-klant wel bij denken. Vermoedelijk werken die meisjes ook in loondienst, zodat hun werkgever ook nog sociale zekerheid e.d. moet ophoesten.

Gisteren las ik in een boekske dat enkele van deze vrienden er ook een bedrijf in telefoon"dating" op na houden. De klant belt aan €72 per uur, het bedrijf houdt daarvan €42 per uur over en geeft aan zijn telefonistes een kleine €19. In het zwart, uiteraard, betaald per minuut.

Tegenwoordig maken nogal wat bedrijven misbruik van het zelfstandigenstatuut. Zo verplichten ze bv. de mensen die reclame-krantjes ronddelen om zelfstandige te worden, zodat ze geen sociale zekerheid moeten voorzien. Zo schuiven ze nogal wat verantwoordelijkheid van zich af. Zo ook die "huisvrouwen op zoek naar een slippertje" aan de telefoon.

Welk beroep moet een mens zijn kinderen dan aanraden? Sinds gisteren weet ik het zeker: tandarts. Ik ben tijdens de kerstvakantie vier keer langsgeweest: een keertje op controle en reiniging, een keer met een afgebroken tand, een keer met de losgekomen vulling van deze tand (garantie? hoezo?), een keer met een gat. Na tweeëneenhalf uur vertoeven in een gemakkelijke zetel, 375 euro. Dat is 150 euro per uur, het kwadraat van mijn netto loon. Natuurlijk heeft een tandarts serieus wat kosten, dat moet je meerekenen. En het is bruto, al zorgt een goede boekhouder wel voor de eeuwige solden. Het is ook een echt uurloon, met alle voor- en nadelen van dien.
Als je niet op je afspraak komt opdagen, dan zegt mijn tandarts zelfs 25 euro per half uur aan te rekenen, al weet ik niet of ze dat dreigement ook (wettelijk mogen) uitvoeren.

Uiteraard gun ik het mijn individuele tandarts zeker, maar in het algemene plaatje is het toch een groot verschil voor iemand die uiteindelijk net als ik door de overheid betaald wordt.

Al blijf ik een fervent tegenstander van gezeur over iemand anders beroep. Als het gras groener is aan de overkant, ga er dan grazen, dunkt mij.


6 Comments:

At 12:49 p.m., Anonymous Anoniem said...

Er zijn nog zo een paar ketsjing-beroepjes, notaris bijvoorbeeld.

 
At 3:19 p.m., Blogger Sponzen ridder said...

Inderdaad, als je eens een huis koopt, dan ontdek je dat dat best moet meevallen (eufemisme).

 
At 2:35 p.m., Anonymous Anoniem said...

Als het over eerlijk verdiend geld gaat, kan je misschien eens een praatje doen met onze goede vriend Laurent. Hij heeft duidelijk hard moeten werken om zijn Clementine af te betalen... *HOEST* (marine) *HOEST* (belastingsgeld) *HOEST*

Hier een foto van de koninklijke rakker: http://www.geocities.com/marliesq/bel_laur_fab.jpg
(voor alle duidelijkheid: hij is de persoon LINKS)

 
At 8:17 p.m., Blogger Sponzen ridder said...

Ik moet eerlijk toegeven dat ik hem toch niet zou vertrouwen met mijn tanden...

 
At 6:17 p.m., Anonymous Anoniem said...

Moedig ze vooral aan geologie te studeren!
Proper werk, altijd een pk van Armani, een zeer hoog loon en altijd vrouwen bj de vleet!

 
At 8:48 a.m., Blogger Sponzen ridder said...

Is genoteerd. Armani, geen modder, chickorama.

 

Een reactie posten

<< Home