Sponzen Ridder

dit is steeds meer een blog, dan wel een homepage

maandag, december 04, 2006

Houtland

In de jaren zeventig droegen de meisjes doorzichtige witkatoenen jurkjes en hadden de jongens even goudblond haar als het rijpe koren waarin ze met hun rieten mandjes gefotografeerd werden. De grens tussen pedofilie en kunst was even flou als de foto's van David Hamilton.

Wij stuurden elkaar van die mijmerende kaarten van Houtland [ik vind er op het internet geen spoor van terug]. Als diepe-mensen in spé, waren dat natuurlijk vaak kaarten met een cryptische boodschap eronder. Nietszeggend of diepzinnig, tegenwoordig noemen we dat een Mission Statement, toen vonden we dat gewichtig.

Vandaag oefenen deze kaarten op rommelmarkten een onweerstaanbare aantrekkingskracht op ons uit. Wat kan je immers beter doen dan je vrienden bij hun verjaardag vergasten op een autenthieke Houtland? De holle spreuken zijn helemaal camp, dat spreekt.
Maar aan wie ik deze kaart ooit zal kunnen sturen, dat is mij een compleet raadsel:
"Ook de slak bereikte de Ark van Noach"
Troost voor wie gebuisd is op zijn rij-examen? Voor wie zijn lief kwijt is? Geen job vindt? Geen kinderen kan krijgen? Schoffeer eens een mens met een vriendelijk woord. Ik kan me echt geen gelegenheid inbeelden die de schrijver van dit pareltje voorzag.

De weg naar de hel ligt geplaveid met goede bedoelingen, dat zal zonder twijfel wel eens op een Houtland kaart gestaan hebben.


6 Comments:

At 11:27 p.m., Anonymous Anoniem said...

kdenk eerder dat dat eerder is voor als de verzender het zelf nie meer goed weet! hoe depressief kan een kaart zijn.

 
At 8:34 a.m., Anonymous Anoniem said...

Zit er tussen uw studenten geen 'eeuwige student'? Een bisser/trisser?

 
At 2:32 p.m., Blogger Sponzen ridder said...

Misschien is het een soort metafoor voor de Post waarmee je de kaart opstuurt.

Een van onze "beroeps"studenten zal er erg blij mee zijn :-)

 
At 9:03 p.m., Anonymous Anoniem said...

Associaties:

Toch raar dat bij het lezen van jouw blog ik bij 'Hamilton' direct een associatie maak met de film 'Bilitis'. Ik zie nog altijd de cover van de lp voor mij.

 
At 9:07 p.m., Anonymous Anoniem said...

Gegroet,
ik kwam op je blog terrecht en heb hem eens 'ad random' doorgelezen, inclusief het bericht over privacy. Indien je in het vervolg niet meer wilt dat er nog studenten 'ahum' op je blog terrechtkomen ( en tegelijkertijd je echte identiteit kennen) is het mischien raadzaam om aan u collega (en allicht) goede vriend mr cannaerts te vragen om je directe bloglink van zijn 'bloglinespagina' te verwijderen die hij als voorbeeld gebruikt in zijn les-slides :).

Groeten,
Judas
-mss toch een student-

 
At 10:32 p.m., Blogger Sponzen ridder said...

@judas: anonimiteit en het internet, dat wordt nooit wat. Google zet de Sponzen Ridder tegenwoordig op 4 als je mij intikt.

Ik zal Maarten met 40 zilverlingen trachten om te kopen...

@CH: Bilitis, inderdaad. Ik vraag me af hoe we dat er met post-Dutroux ogen zouden bekijken. Niet voor niks wordt de webpagina van David Hamilton op Russische servers gehost.

 

Een reactie posten

<< Home