Sponzen Ridder

dit is steeds meer een blog, dan wel een homepage

maandag, november 06, 2006

Zut

Wie af en toe een foto trekt, weet dat het een probleem is: binnen digitale foto's trekken. Ten eerste heb je een goeie breedhoek nodig, en je digitale camera maakt met zijn kleine sensor van elke lens een zoomlens (door die 1.6 vermenigvuldigingsfactor). Bovendien is er te weinig licht om zonder flits te trekken. Tenslotte krijg je door het snelbewegende volkje niet de tijd om rustig aan te leggen.

Zat ik gisteren in een klein kamertje rustig te bladeren in de nieuwe Canon productcataloog (vééél leuker dan Dag Allemaal of Humo) en daar stond de oplossing voor mijn problemen: een 17-55 lens met vast 2.8 diafragma. Nikon had ze al een tijdje, en Canon heeft ze nu mét toegevoegde Image Stabilisator. De 17mm is goed voor huiskamerbeelden, terwijl de 55mm perfect is voor portretten. De 2.8 vangt (hopelijk?) genoeg licht om binnen flitsloos te fotograferen en de beeldstabilisator zorgt voor een kunstmatige vaste hand. Daar stond ze te blinken, voor mijn neus, de lens die elke huisvader nodig heeft. [ik wist niet eens dat ze dat maakten, lenzen met vaste opening]

Vandaag ging ik op Pixmania op zoek naar een richtprijs. Het feit dat het ding meer dan 600gr weegt (19 lenzen) had me al moeten waarschuwen. Het kleinood kost ongeveer €1100 en dus helaas méér dan de camera waarop ik ze zou willen vijzen. Jammer, toch.

Maar niet getreurd, straks trek ik me nog eventjes terug om de sectie A3-printers door te nemen. Daar staat vast wel iets moois tussen!


3 Comments:

At 9:37 a.m., Anonymous Anoniem said...

Twee kleine opmerkingen:
-zoomlens zou "tele"lens moeten zijn. Als een digitale camera van elke lens een zoomlens zou maken, zou dat nog een beetje straffer zijn...

-17mm is in 35mm/analoog equivalent. Op jouw camera zal het een 27mm worden. Dat is nog redelijk breed, maar geen echte groothoek meer. Om digitaal een echte groothoek te hebben zou je al naar een 10mm moeten neigen.

(maar dat wist je waarschijnlijk wel)

 
At 9:05 a.m., Blogger Sponzen ridder said...

Klopt. 17-55 zou moeten overeenkomen met een analoge lens van 28-90, wat men standaard bij een gewoon filmrolletjestoestel meelevert.

Is 28mm niet breed genoeg voor feestjes?

Wat ik me eigenlijk ook afvraag: heeft er ergens al iemand zijn ervaringen neergepend met een vast-diafragma-lensje? Lijkt me interessant.

 
At 3:13 p.m., Anonymous Anoniem said...

Als je een DX lens ( bij nikon toch ) koopt dan is die speciaal voor digitaal gemaakt en heeft die dus effectief die 17mm, ik heb al eens gespeeld met die 2,8 en dat is vrij goed bevallen, als je meer wil weten stuur maar een mailtje ik ga er donderdag een hele avond mee spelen in het depot.

voor feestjes kan je natuurlijk ook altijd gewoon een 50mm 1/8 kopen voor twee keer niks

 

Een reactie posten

<< Home