Sponzen Ridder

dit is steeds meer een blog, dan wel een homepage

woensdag, oktober 25, 2006

Privacy

Zou de wereld niet eenvoudiger worden indien we het concept privacy gewoon afschaffen? Want vandaag bestaat dat toch ook al niet, het enige wat er bestaat is de illusie van privacy.

Ik las ergens het voorbeeld van het toilet, waarbij de onuitgesproken afspraak tussen mensen is dat we met zijn allen doen alsof we niks horen van wat in dat kamertje gebeurt.
Ons huis is bijvoorbeeld symmetrisch gebouwd met dat van de buren en dus hoor ik (vooral in tijden van ziekte) alles wat ze uitspoken op hun pot, tenminste als ik er zelf ben. En toch denk ik onbewust dat dat omgekeerd niet zo is omdat ik nog in de illusie van privacy leef.

Een collega stelde naar analogie grappend voor om onze studenten als opdracht te laten zoeken naar dit blogje. Ik ben hier namelijk super anoniem, niet mezelf, maar een soort afgesplitste internetpersoonlijkheid. Gelukkig heeft hij dat niet gedaan want het kost niet veel moeite om de link tussen mijn onderwijs-identiteit en de Sponzen Ridder te leggen. [er is trouwens al minstens één student hier terecht gekomen]

Sterker nog, als je in Google de termen "blog" en "" intikt, dan vind je als 3de of 8ste hit deze site. En mijn achternaam staat bij mijn weten nergens op mijn Flickr site vermeld.

Hoe kan die dan in combinatie met "blog" in Google terecht komen? Beats me.


12 Comments:

At 11:10 a.m., Blogger Maarten Cannaerts said...

"Een collega stelde grappend voor om onze studenten als opdracht te laten zoeken naar dit blogje."

Eej... dat was wel geen grap hoor! Het leek mij een mooie opdracht om hen erop te wijzen dat :
a) Je moet opletten wat je waar schrijft (verba volent ...)
b) Docenten ook mensen zijn
c) Blogs niet alleen voor tieners zijn

PS: PB is de hoofdschuldige vlg mij: je naam staat niet in die flickr pagina, maar wel "op een pagina die verwijst naar deze pagina" (zo zegt Goegel mysterieus)

 
At 11:35 a.m., Blogger Sponzen ridder said...

Elaba. Docenten zijn geen mensen. Ze eten kindjes als ontbijt enzo :-)

 
At 11:38 a.m., Blogger Sponzen ridder said...

Update: 't is vermoedelijk via drieduizend.be dat de link gemaakt wordt...

 
At 12:23 p.m., Blogger Unknown said...

Ah! Nu zal het nog onze fout gaan wezen!

 
At 1:25 p.m., Blogger Sponzen ridder said...

@PJ: :-)

Metafoorgewijze: drieduizend is het pad en niet de ezel die erover loopt.

Nu, ik heb liever dat het komt omdat Google ook in zijn zoektermen de woorden opneemt waarmee naar een pagina gelinkt wordt, dan dat ze via onzichtbare paden werken...

 
At 12:06 p.m., Anonymous Anoniem said...

Oud-student Mr.SR .. :)

 
At 10:46 p.m., Blogger Sponzen ridder said...

Nu ben ik hélemaal curieus.

 
At 12:45 p.m., Anonymous Anoniem said...

Ik zag uw foto in op iemand anders zijn blog en na even nadenken wist ik het! Mr.Wiskunde!

Enfin..het is Isabelle..al weet ik niet of u mij nog kan herinneren..:)de braafste van heel de klas wel!

 
At 3:41 p.m., Anonymous Anoniem said...

@ sponzen ridder: sorry voor het late antwoord op deze post - maar ik zal je uit je lijden verlossen.
ik ben de eerste student die jou blog ontdekt heeft (althans, dat denk ik toch).

ik zal even de historie uit de doeken doen:

toen de examens er bijna aankwamen - en wiskunde één van de moeilijkste vakken dat jaar was - zocht ik bezwarend materiaal over jou om daarmee eventueel een deal te kunnen sluiten (lees: GEEN chantage - dat is zo'n vies woord)

al spelenderwijs ben ik via goede vriend Google op foto's terechtkomen waar jij niet opstond, maar waar jouw naam onder stond - drieduizend ofzoiets...

diezelfde foto ben ik dan ook tegengekomen op een flickr-account die daar naar jouw sponzenridder-blog verwees.

uiteindelijk was ik in het herexamen geslaagd voor wiskunde - dus was het allemaal niet nodig :-)

zo zie je maar dat er echt een NUL-privacy op internet heerst, en via een beetje clever zoekwerk je eender wat kunt vinden

ps: ik vind toch dat je geweldig goed blogt - en ik vind jouw humor tijdens de lessen ook zeer subliem
(dit geslijm is voor mocht je mij toch kunnen opsporen op dit o zo onveilige internet ;-) maar ik ben wel serieus)

groetjes!

J.

 
At 6:44 p.m., Blogger Sed said...

Natuurlijk bestaan er ook bloggende studenten die zich al een paar maanden afvroegen wie die sponzenridder nu eigenlijk was en die uiteindelijk van msn spaces naar het "echtere" werk op blogger durfden over te schakelen...

 
At 10:19 p.m., Blogger Sponzen ridder said...

@sed: *dat* hadden we uiteraard ook al door. Niet alle bloggende studenten zijn (of willen) ook anoniem :-)

@katoenen jonkvrouw: het is dus echt zo dat er geen privacy bestaat. Ik denk dat ik ondertussen al een student of 3 heb opgemerkt.

Overigens dient een pseudoniem vooral om niet in alle verschijningsvormen over dezelfde kam geschoren te worden (cfr. pietel).

En om bij later gegoogle niet met mijn eigen jeugdzonden geconfronteerd te worden.

Trouwens... wie zegt dat jullie het bij het rechte eind hebben ?!

 
At 12:17 a.m., Anonymous Anoniem said...

Dat laatste is natuurlijk juist het spannende eraan... wie zegt dat wij wel studenten zijn? Wie zegt dat wij wel degenen zijn wie we ons voordoen, misschien willen we gewoon wel met een andere student zijn voeten spelen, misschien zijn katoenen jonkvrouw, student x, sed en de andere studenten wel allemaal dezelfde persoon , die er een spelletje van maakt, dat is het mooie aan het grote boze internet , you'll never know for sure

 

Een reactie posten

<< Home