Sponzen Ridder

dit is steeds meer een blog, dan wel een homepage

vrijdag, juni 09, 2006

Verkocht

We zijn weer een ervaring rijker.
In de garage hadden ze mij laten aanvoelen dat ze er hun kinderen geen eten meer zouden kunnen geven als ze méér dan zoveel euro voor onze Twingo moesten geven. Dus spraken we af dat ik hem gedurende een week of drie zelf zou proberen te verkopen. Dat ging als volgt.
Woensdagnacht zet ik hem op autozone.be en autoscoot.be, want daar kost 1 zoekertje met foto's niks. Voor een prijs die mij redelijk leek (zoek de bluts op de foto). Veertien uur later is hij al verkocht. Op enkele uren tijd krijgen we telefoon in de drie belangrijkste talen uit autoland - Antwerps, BrusselsVlaamsFrans en Buitelands. De Brusselaars komen direct kijken op voorwaarde dat ze hem meteen mogen meepakken.
Een half uur na het telefoontje arriveren twee kerels. Eentje met een scheef oog en een struise helper die niet mag spreken. Sjacheraars intrigeren mij mateloos, maar misschien zijn het gewone, eerlijke garagisten. Vervolgens gebeurt iets spectaculairs. In volle concentratie loopt het Oog rond de auto, trekt de deuren en de koffer open en wijst dertig seconden later genadeloos alle verborgen gebreken aan. Inclusief een inwendige bluts in de achterstijl die ik zelf nog niet gezien had. Ook zijn kinderen dreigen te verhongeren indien ik niet iets van de prijs doe. Ik geef toe en voor ik het weet trekt hij een stapel bankbiljetten, zijn de papieren overgedragen en is onze Rooie nog slechts een stofwolk aan het einde van de straat.

Ik blijf achter met een dubbel gevoel. Verkocht op een halve dag, hebben ze mij dan in de zak gezet? Of moet ik me net schuldig voelen omdat ik niet vertelde dat hij links van voren hersteld is na een parkingbluts? Als de helper naar mijn garage belt, dan zullen ze hem dat vertellen.

Rooie, het ga je goed.


8 Comments:

At 10:30 a.m., Anonymous Anoniem said...

Amai, ik wist niet dat een auto (ver)kopen zo eenvoudig ging.
Moet je gewoon de papieren overdragen en that's it?
En dan nog cash. Hoe stoer kan je zijn :-)

 
At 8:45 p.m., Blogger Sponzen ridder said...

Het is ontzettend simpel. Inschrijvingsbewijs en conformiteitsattest ophoesten, platen afvijzen en dat is het.

Kopen is omgekeerd, maar natuurlijk is die auto dan nog niet wettelijk *ingeschreven* op naam van de eigenaar. Dus zal ik nog enkele dagen illegaal (als de rijkswacht mijn plaat intikt dan zien ze de verkeerde auto) rondrijden.

Voor de verzekering is er geen probleem, die geven je pragmatisch 16 dagen de tijd om over te zetten. Als je binnen de 2 weken alles in orde brengt, is er geen probleem.

 
At 8:53 p.m., Blogger Sponzen ridder said...

O ja, en een papier laten tekenen dat ze hem kopen in de staat waarin hij zich bevindt en op de hoogte van deze staat zonder mogelijkheid om btw af te trekken op deze datum met deze kilometerstand.

Je weet nooit of de kopen een accidentje heeft net na de verkoop.

Of een bankoverval :-)

 
At 9:44 p.m., Anonymous Anoniem said...

... en nu heb je zelfs afstand gedaan van je stoere skikoffer op het dak! (of heb je die er toch afgevezen hopende dat je het op de nieuwe kon bijmonteren?)
Gorik = autoloos! Krijg je nu geen gratis buskaart voor de drie dagen zonder auto, of begreep ik die maatregel verkeerd?

 
At 9:47 p.m., Blogger Sponzen ridder said...

De koffer moesten ze niet hebben :-)

 
At 8:49 p.m., Anonymous Anoniem said...

Alle, ge hebt uw plak er dan toch nog snel kunnen afvijzen. Anders zat de rooie nu al int Oostblok meneer! :)

 
At 8:59 p.m., Blogger Sponzen ridder said...

De kans is dat hij daar nu al zit?

 
At 11:09 a.m., Anonymous Anoniem said...

Schitterend stukje dit: "In volle concentratie loopt het Oog rond de auto, trekt de deuren en de koffer open en wijst dertig seconden later genadeloos alle verborgen gebreken aan. Inclusief een inwendige bluts in de achterstijl die ik zelf nog niet gezien had. Ook zijn kinderen dreigen te verhongeren indien ik niet iets van de prijs doe. Ik geef toe en voor ik het weet trekt hij een stapel bankbiljetten, zijn de papieren overgedragen en is onze Rooie nog slechts een stofwolk aan het einde van de straat."

En dan vooral die laatste zin.
Complimenten.

 

Een reactie posten

<< Home