Sponzen Ridder

dit is steeds meer een blog, dan wel een homepage

maandag, mei 29, 2006

Autokiezen

Wij zijn al een tijdje op zoek naar een nieuwe auto.
Omdat ik geen liefhebber ben, beperk ik mij tot de wens dat een auto vooral goedkoop, praktisch en veilig moet zijn. Waarop ik mij vrolijk enkele middagen onledig heb gehouden in showrooms en daar tot de volgende vaststellingen ben gekomen:
  • auto's zijn eigenlijk wel leuk; het is een kwestie van je er in te gooien
  • aan elke auto is wel iets; maar allemaal kosten ze veel centen
  • het verbruik is een belangrijke parameter geworden [groen op het figuurtje]
Vooral van dat laatste ben ik geschrokken. Een auto die een liter per 100km minder verbruikt, mag rustig 1000 euro duurder zijn. En dan maak je nog flink winst.

Bij wijze van autisme heb ik ook enkele tabelletjes gemaakt van wat-zo-een-ding-nu-kost per jaar. Want al dat gezeur dat "je toch de verzekering moet betalen en dus niet in de kilometerkost mag meetellen" is natuurlijk onzin. Waarop de volgende verrassende (maar logische) conclusie volgde: alle auto's in eenzelfde klasse kosten evenveel. Ook de dure.

De regel is als volgt:
  1. een klein bakske (Twingo, Citroen C1? etc) kost ongeveer €3200 per jaar;
  2. een autooke voor een jong gezin (of van het type "'t is zekerst voor de vrouw, meneer?"; Opel Meriva of Nissan Note) komt rond de €4000;
  3. een middelgrote gezinswagen (à la Peugeot 307 en Toyota Corolla) gaat richting €4300; reken voor een Break 150 euro meer per jaar (eigenlijk niks dus)
  4. een monstertruck met een geblondeerde achter het stuur, kan nauwelijks gekocht worden met geld dat in witte loondienst werd verworven
... en binnen die opdeling schelen die auto's hoogstens 100 of 200 euro per jaar. Bijvoorbeeld dieToyota - in mijn ogen toch een merk dat zich niet op prijs profileert - kost per jaar maar 100 euro meer dan de Peugeot. In die bedragen is ongeveer €500 meegerekend die je mis loopt omdat je het geld niet op je spaarboek kan zetten (met een autolening moet je er ongeveer de helft bijtellen). Als je het geld van de bomma krijgt, dan mag je die er wel van aftrekken.


7 Comments:

At 11:51 p.m., Anonymous Perre said...

Dat vind ik nu eens interessant se. Je houdt rekening met de opportuniteitskosten (gederfde rente). Slim, heel erg slim. Meneer is dan ook burgie zeker?

 
At 9:43 a.m., Blogger pietel said...

en de premies die je krijgt voor wagens als de toyota Prius.

 
At 10:22 p.m., Blogger Sponzen ridder said...

Burgie that is. De term "opportuniteitskosten" kende ik nog niet. Klinkt als een leuk eufemisme.

Van die Prius-premies weet ik te weinig af om helemaal in te rekenen... had hem dan maar geklasseerd als zijnde te groot :-)

 
At 10:29 p.m., Blogger Maarten Cannaerts said...

boeiende post - doe je hetzelfde bij gelegenheid ook eens voor e-learning omgevingen, valorisatie van onderzoek, en aankopen van huizen (dat deed je al he?)

Obvious conclusion: burgies zijn duidelijk nuttiger dan fysici! (toch als het aankomt op gederfde kosten en auto's enzo ;-)

 
At 11:03 p.m., Blogger Sponzen ridder said...

Wat deze burgie ook wel doet is eerst een heel uitgebreid onderzoek doen van alle leuke dingen; vervolgens beseffen dat er niks is dat alles heeft; tenslotte in een impulsaankoop ietske pakken dat te duur en te weinig performant is (bv. geen airco heeft).

De lol eindigt nl. bij het rondkijken!

 
At 5:10 p.m., Anonymous Anoniem said...

misschien toch ook eens de kosten voor een Toyota Prius berekenen zoals Pietel al zei. De premie loopt op tot 4000EUR (zie oa http://nl.toyota.be/about/news/Prius_fisc_CO2.asp)
Maar je moet vooral de andere kosten in rekening brengen: goedkoopste BIV en fiscale pk, lage verzekeringskost en uiteraard zeer laag verbruik. Een interessante berekening.

 
At 8:03 p.m., Anonymous Djivy said...

Auto's? Lees ik hier iets over auto's? Een nieuwe vierwieler in huis halen is inderdaad duur, maar dat betekent niet dat afdingen passé is. Een gewiekst koper kijkt naar de aanbiedingen van het moment (iedere 2 weken opgesomd in De Autogids), gaat voor modellen die aan een facelift of vervanging toe zijn (overstock) en deinst er niet voor terug om dealers tegen mekaar uit te spelen. Pas als je verschillende offertes in handen hebt, kan je beginnen afdingen. Per slot van rekening kan 1000€ bij de aankoop het eerste jaar onkosten al erg verlichten. Kijk trouwens eens bij Citroën, die gooien tegenwoordig met de kortingen; bovendien is iedere constructeur wettelijk verplicht twee jaar garantie te geven, al zijn dat er nog altijd drie minder dan Toyota biedt. Veel succes!

 

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home