Sponzen Ridder

dit is steeds meer een blog, dan wel een homepage

vrijdag, februari 17, 2006

Fear, Uncertainty, Doubt

Ik ben een relativerende minnaar van Open Source software. Ik ben zeer dankbaar dat er mensen als de Electronic Frontier Foundation bestaan. Gelukkig ook met het internet waar het soms moeilijk is om dingen onder de mat te schuiven.

Bedrijven zijn zelden fan van Open Source, tenzij ze er hun voordeel mee kunnen doen. Ze verzinnen dan vanalles om zich in te dekken, waaronder de beroemde marketing strategie, genaamd "FUD" [wp].

[FUD is een strategie waarbij men de klanten angst aanjaagt over de concurrentie. Bv dat hij zijn software niet zal kunnen onderhouden, dat de software incompatibel is, onstabiel, gevaarlijk enz... De klant weet wel beter, maar het is vervolgens voldoende om een zweem van onzekerheid los te weken. En twijfel: het moest maar eens waar zijn.]

Zelfs verstandig mensen trappen in dat FUD verhaal. Zo kreeg ik exact een week geleden de volgende mail van een overigens vriendelijke collega, nadat ik hem per ongeluk een verkeerde file toestuurde:

"Beste [sponzen ridder],

Kan je mij de file bezorgen in een formaat dat binnen [onze school]
gangbaarder is...?
Ik riskeer het namelijk niet om op de PC naast een officieel office2003
pakket ook nog eens de openoffice software te installeren. Het
experiment kan leuk zijn maar de gevolgen wil kost wat kost vermijden
wegens efficientie..."


Alles zit er in:
* fear: het is een risico om open office te installeren
* uncertainty: openoffice lijkt illegaal (versus een 'officiële' office)
* doubt: het zou de computer kunnen kapot maken (inefficiënt...)

Niet dus, hé mensen.


2 Comments:

At 8:44 p.m., Anonymous Anoniem said...

Lollig verhaal.
Doet me denken aan die andere marketing truuk: dat prestigieuze project van IBM waar GANS het Vlaamse onderwijsland GRATIS alle IBM soft mag gebruiken. Voila! Front Page News, persconferentie door Dept Ond... enzovoorts.

Tot ik dan effectief eens iets wil proberen op [onze school] en op [mijn departement onderwijs] en uiteraard blijkt dat het alleen zo is als je maar wil spelen met de software en niet effectief wil gebruiken.

Marketing lijkt me een erg leuke sector te zijn!

 
At 2:58 p.m., Blogger Sponzen ridder said...

Lollig, ware het niet in Cc: naar alle 'belangrijke' mensen in de organisatie...

 

Een reactie posten

<< Home