Sponzen Ridder

dit is steeds meer een blog, dan wel een homepage

maandag, januari 30, 2006

De Beste Foto van het Jaar

Kan een fotograaf zijn eigen foto's beoordelen?

Ik ben geneigd te denken van niet. Zo was ik netjes mijn 'best of' lijstje van 2005 aan het compileren, toen ik al surfend op een foto van Perreonline en eentje van An Nelissen stootte.

Beide noemen ze hem één van hun betere foto's:

[klik om te vergroten]

[klik om te vergroten]
Deze foto's zijn zeker niet slecht (talent zat), maar als buitenstaander zie ik er op hun foto-site al snel die ik beter vind.

Smaken verschillen, maar dat verklaart niet alles. Belangrijker is m.i. dat deze foto's bevolkt zijn met vrienden en familie van de fotograaf. Als een foto de mensen helemaal vastlegt zoals je ze kent, dan ben je er als maker helemaal weg van.

Kijk bijvoorbeeld naar mijn eigen favoriete foto van 2005:
Favorite 2005 picture
Het is niet mijn beste, maar ik vind hem helemaal af. Voor mij is het "objectief" de meest sprekende.

Erger wordt het nog als ik mijn "beste" foto uitzoek. Op alle vier de kandidaten staan... onze kids. Klinkt niet echt onbevooroordeeld.

Het zal dan toch zijn dat je als fotomaker te zeer gehecht bent aan de foto om hem eerlijk te beoordelen.

Conclusie: maak zo snel mogelijk zelf je lijstje van Beste Foto van 2005, gooi hem op het internet en laat ons hem bekijken. Want zelf ben je niet geschikt voor de job. Ik ben benieuwd.


2 Comments:

At 10:30 p.m., Anonymous Anoniem said...

Daar heb je een punt.

Ook grappig hoe je foto's goed gaat vinden, omdat anderen je er mee complimenteren.

 
At 10:27 a.m., Blogger Sponzen ridder said...

Klopt :-)

En het vermoeden is dat die anderen zelfs meestal gelijk hebben.

Al heb ik ook de verontwaardiging als mensen zich niet vinden in een foto die ik super vind. De losers.

 

Een reactie posten

<< Home